21.2.13

dragen




 
"Deze mensen kunnen heel wat klappen verdragen, maar ik, ik ben zo teer als een vlinder." (107)
 
Er gingen heel wat gedachten over 'een manier van vriendschap' heen en weer tussen twee continenten. Die briefwisseling tussen P. Auster en J.M. Coetzee werd gebundeld. Ik las ze vorige week en van het één val ik dan in het andere, als het goed gaat.
 
Een tijd terug had ik 'Allen vlees', Berlinde De Bruyckere en J.M. Coetzee in de hand. Ik klapte het boek dicht. De directheid en de integriteit van de beelden kon ik niet dragen. Ik schaamde me. De beelden raken me altijd, vaak diep. Het is niet dat ik er niet vertrouwd mee ben. Ik zocht naar woorden om het voor mezelf te verklaren. Waren het de details? Uitvergrotingen? Was het een stilte die de werken omhelst, dat zoek was. Ik liet het verder rusten.
 
Tot deze week. In mijn zoektocht naar meer Coetzee kwam ik bij de tijdschrifuitgave *. Met wat geluk mocht ik het uitlenen.
Nu kan ik het verdragen. De beelden en de woorden. Ik herneem. Bladerend. Bij avondlicht woord voor woord. En het verbaast me hoe twee werelden elkaar zo kunnen aanvullen.
 
*Dietsche Warande & Belfort nr.5 december 2012 157e jaargang. www.dwb.be
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten